środa, 2 września 2009

Rozeta drożdżowa z morelami

Ciasto idealne! Podstawowy przepis pochodzi stąd, można go jednak dowolnie modyfikować przygotowując nadzienie z tego co aktualnie jest dostępne - świetnie nadają się wszelkie sezonowe owoce. Moje tym razem było z morelami i marcepanem, robiłam również wersję mirabelkową, a na jesień pasować będą śliwki i piernikowy crème pâtissière. Ciasto świetnie się wyrabia, dość długo pozostaje świeże a domownicy proszą o dokładkę - czego chcieć więcej?

Ciasto:
14 g świeżych drożdży
150 ml mleka
75 g masła
300 g mąki pszennej
50 g cukru
szczypta soli
opakowanie cukru wanilinowego/cukru z wanilią (opcjonalnie)
Nadzienie:
morele
dżem morelowy/konfitura
100g marcepana
1 żółtko
50 g masła
Lukier:
50g cukru pudru
sok z cytryny

Zrobić rozczyn z drożdży (drożdże+mąka+cukier+mleko). Masło rozpuścić w podgrzanym mleku. Wymieszać wszystkie suche składniki, dodać mleko z masłem i rozczyn, wyrobić na gładkie, elastyczne ciasto (można mikserem, ja wyrabiam zawsze ręcznie). Przykryć ściereczką i odstawić na godzinę w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. W tym czasie przygotować nadzienie. Morele pokroić w kostkę, żółtko połączyć z masłem i marcepanem. Wyrośnięte ciasto rozwałkować na prostokąt ok. 20x30 cm, posmarować konfiturą, marcepanem, posypać morelami i zwinąć w roladę. Pokroić na 7 części. Ułożyć je w natłuszczonej blasze (u mnie tortownica 22cm) w "kwiatek" pozostawiając niewielkie odstępy, aby ciasto mogło swobodnie rosnąć. Odstawić do napuszenia na ok. pół godziny. Piec 45 min. w 180'C. Zaraz po upieczeniu posmarować lukrem.

Smacznego!


5 komentarzy:

grazyna pisze...

Drożdżowe z owocami zawsze jest pyszne! A w jaki ładny sposób zrobione :)

Gosia pisze...

swietnie wyglada,w taki sposob robilam pare razy orzechowa rozete,jak to nazwalas :)

majka pisze...

Sliczna rozeta. Ciasto wyglada na niesamowicie miekkie i puszyste :)

Pozdrawiam cieplo :)

kasiaaaa24 pisze...

Pięknie wygląda :) Nazwa tego wypieku jest dla mnie nowościa, aczkolwiek baaardzo mi się podoba :)

Monika pisze...

grazyna > co racja to racja - zawsze jest pyszne!
Gosi@, majka > dziękuję :)
kasiaaaa24 > pod taką nazwą ciasto znalazłam na forum Gazety, coś w tym jest, przypomina rozetę :)
Pozdrawiam serdecznie :)